Bent u ziek of heeft u een medische vraag? Wilt u naar de dokter of de huisarts? Kom dan eerst naar de huisartsenpraktijk van het GC A, naar het inloopspreekuur.

GC A zit op elke opvanglocatie van het COA. U kunt naar het inloopspreekuur zonder afspraak. Een medewerker van het COA kan u vertellen waar het GC A op uw opvanglocatie zit en hoe laat het inloopspreekuur is. Bij het inloopspreekuur legt u uw klachten uit aan de doktersassistent (de praktijkassistent). Zij helpt u verder of maakt een afspraak voor u met de huisarts of praktijkverpleegkundige. Wilt u weten wanneer het inloopspreekuur is? Kijk dan op de pagina: Adres en tijden inloopspreekuur.

Bel met de Praktijklijn: 088-11 22 112
Heeft u buiten het inloopspreekuur pijn of een medische vraag en kan dit niet wachten tot het volgende inloopspreekuur, bel dan met de GC A Praktijklijn. Dit is het medisch call center van GC A. De Praktijklijn is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, van 08:30 tot 17:00. Op andere tijden alleen in geval van spoed. Belt u de Praktijklijn? Houd dan altijd uw COA-zorgnummer bij de hand en luister goed naar het keuzemenu voordat u een keuze maakt.
Als u niets kiest, krijgt u iemand aan de telefoon die u helpt een afspraak te maken of die uw vragen beantwoordt. Zo nodig wordt een tolk ingeschakeld.

Gediplomeerde doktersassistenten
Bij de Praktijklijn werken gediplomeerde doktersassistenten (praktijkassistenten). Zij kunnen altijd overleggen met een huisarts. De praktijkassistent bij de Praktijklijn stelt u vragen over uw klacht of vraag. Als u naar een dokter moet, kan de medewerker van de Praktijklijn een afspraak voor u maken. Spreekt u geen of weinig Engels of Nederlands, dan wordt een telefonische tolk ingeschakeld.

Zorg in uw eigen taal
Wanneer u niet goed Engels of Nederlands spreekt of begrijpt, schakelen de zorgverleners van GC A vaak een professionele tolk in. Meestal is dit een telefonische tolk. Dit doen zij om u zo goed mogelijk zorg te kunnen verlenen. U mag ook zelf vragen om een tolk. Voelt u zich niet veilig bij de toegewezen tolk, dan kunt u dit vertellen aan de zorgverlener. Een tolk is onpartijdig. De tolk mag de inhoud van het gesprek met u niet delen met anderen.
Ook wanneer u een afspraak in het ziekenhuis of bij een andere zorgverlener heeft, mag u vragen om een tolk. De kosten hiervoor worden betaald door het COA. Zorg daarom dat u altijd uw zorgpas bij u heeft. U moet deze laten zien als er een tolk wordt ingeschakeld. U kunt niet zelf een tolk bellen.

Meer weten?
Meer informatie is ook te vinden op de pagina: Gezondheidszorg in Nederland of kijk bij de Veelgestelde vragen.