Hier vind u veelgestelde vragen van asielzoekers.

Ik ben ziek

  • Ik heb met spoed medische hulp nodig! Wat moet ik doen?

    Heeft u met spoed medische hulp nodig of bent u in een levensbedreigende situatie, dan kunt u 2 nummers bellen:

    • 088-11 22 112 en druk op 1.
      Dit is de GC A Praktijklijn. De medewerkers van de Praktijklijn kunnen u direct helpen en stellen u daarvoor eerst een paar vragen.
      Het doorkiesnummer 1 is alleen voor medische spoedgevallen. Voor alle andere zorg luistert u het bandje verder af.
    • 112: Dit is de alarmcentrale.
  • Ik ben ziek en wil geholpen worden. Wat moet ik doen?

    Als u ziek bent, kunt u naar het inloopspreekuur van GC A. Op elke opvanglocatie van het COA zit het GC A, waar een team van zorgverleners werkt. U kunt hier op vaste tijden naar toe, tijdens het inloopspreekuur. Een medewerker van het COA kan u vertellen waar GC A zit, en hoe laat het inloopspreekuur is. Wilt u meteen weten wanneer het inloopspreekuur is? Kijk dan op de pagina: adres en tijden inloopspreekuur.

    Is het GC A gesloten en kan uw medische vraag niet wachten tot het volgende inloopspreekuur? Bel dan naar de GC A Praktijklijn: 088-11 22 112. U kunt hier al uw medische vragen stellen.

    Meer informatie vindt u ook op de pagina: Naar de dokter.

  • Ik spreek niet goed Nederlands. Kan ik een tolk krijgen?

    Als u slecht Nederlands of Engels spreekt, belt de medewerker van GC A een tolk die uw taal spreekt. U mag ook zelf vragen om een tolk. Zo kunt u in uw eigen taal een vraag stellen of vertellen welke klacht u heeft.

    Ook andere zorgverleners kunnen een tolk bellen als zij door een taalverschil niet goed met u kunnen praten. Ook de dokter in het ziekenhuis. De tolk wordt betaald door het COA als u uw zorgpas meeneemt.

    Voelt u zich niet veilig bij de tolk die voor u vertaalt, dan kunt u dit vertellen aan de zorgverlener. Een tolk is onpartijdig en onafhankelijk. Alles wat u aan de zorgverlener vertelt via de tolk valt onder zijn beroepsgeheim.

  • Ik heb last van mijn gebit en wil naar de tandarts, kan dat?

    Het is belangrijk om te weten dat u alleen naar de tandarts kunt gaan wanneer u ernstige pijn- en/of kauwklachten heeft. Heeft u ernstige pijn aan uw tanden, moeite met kauwen en belemmert dit uw gezondheid? Bel dan tussen 08:30 tot 17:00 met de GC A Praktijklijn (088-11 22 112). De medewerker van de Praktijklijn bespreekt met u uw pijnklachten en maakt als dat nodig is een afspraak bij een tandarts.

    Belt u voor 12:00 uur, dan kunt u dezelfde dag of de volgende dag een afspraakbevestiging ophalen bij het COA. Belt u ná 12:00 uur dan kunt na 1 of 2 dagen een afspraakkaart ophalen bij het COA.
    Als GC A uw mobiele nummer heeft, krijgt u een dag voor de afspraak een sms’je om u aan de tandartsafspraak te herinneren.
    Als u terug moet komen bij de tandarts, kunt u hiervoor zelf een afspraak met de tandarts maken.

Naar de dokter

  • Kan ik naar de dokter zonder afspraak?

    U kunt altijd zonder afspraak naar het inloopspreekuur van het GC A op uw opvanglocatie. Een medewerker van het COA kan u vertellen waar het GC A zit, en hoe laat het inloopspreekuur is. Wilt u meteen weten wanneer het inloopspreekuur is? Kijk dan op de pagina: adres en tijden inloopspreekuur.
    Op het inloopspreekuur vraagt de praktijkassistent (doktersassistent) wat uw klachten zijn, en helpt u verder. Zij maakt als dat nodig is een afspraak voor u met de praktijkverpleegkundige of de huisarts.

    Is er geen inloopspreekuur en heeft u medische vragen die niet kunnen wachten tot het volgende inloopspreekuur? Bel dan met de GC A Praktijklijn (088-122 2 112).

    Meer informatie vindt u ook op de pagina: Naar de dokter.

  • Wat is het GC A?

    GC A is de afkorting van ‘Gezondheidscentrum Asielzoekers’. Bij GC A werken huisartsen, praktijkverpleegkundigen, consulenten GGZ en praktijkassistenten (doktersassistenten). GC A biedt zorg aan alle asielzoekers in Nederland. GC A houdt op elke COA-locatie inloopspreekuren. U kunt met uw medische vragen of klachten naar het inloopspreekuur van het GC A. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. De spreekuurtijden zijn overal verschillend. Voor informatie hierover kunt u terecht bij de COA-medewerkers op uw locatie of kijk voor het adres en de spreekuurtijden op de pagina adres en tijden inloopspreekuur.

  • Wat is een huisarts?

    Een huisarts is een dokter die niet in het ziekenhuis werkt, maar in een huisartsenpraktijk of een gezondheidscentrum, zoals GC A. Een huisarts en zijn collega’s kunnen u helpen bij heel veel ziektes.

    In Nederland is het gewoon dat wanneer iemand pijn heeft of ziek is, hij eerst naar de huisarts gaat. Als de huisarts het nodig vindt of als er meer onderzoek nodig is, stuurt de huisarts de patiënt door naar het ziekenhuis. Hier werken dokters (specialisten) die verder kunnen helpen.

    Meer informatie vindt u ook op de pagina: Naar de dokter.

  • Wat is een praktijkverpleegkundige?

    Een praktijkverpleegkundige is een verpleegkundige die in de praktijk van een huisarts werkt. De praktijkverpleegkundige werkt nauw samen met de huisarts, maar heeft zelfstandige taken en verantwoordelijkheden. Bij GC A werken praktijkverpleegkundigen die speciaal zijn opgeleid in de zorg voor asielzoekers.
    Als u op het spreekuur bij GC A komt, komt u eerst bij de praktijkassistent (de doktersassistent). Het kan zijn dat u daarna een afspraak krijgt bij de praktijkverpleegkundige. De huisarts weet altijd van de behandelingen van de praktijkverpleegkundige.

    Meer informatie vindt u ook op de pagina: Naar de dokter.

  • Wat is een praktijkassistent?

    De praktijkassistent is een gediplomeerd doktersassistent die werkt voor GC A. Als u naar het inloopspreekuur gaat, is de praktijkassistent de eerste persoon die u spreekt aan de balie. Zij/hij vraagt naar uw klachten en beoordeelt daarna wie u verder gaat helpen: de dokter, de praktijkverpleegkundige of de praktijkassistent zelf. Wanneer de huisarts of praktijkverpleegkundige u verder gaan helpen, dan maakt de praktijkassistent een afspraak voor u.
    Ook als u belt met een medische vraag naar het medisch call center van GC A, de Praktijklijn, krijgt u een praktijkassistent (doktersassistent) aan de telefoon. Ook zij/hij stelt vragen over uw klachten en beoordeelt waar u terecht kan of geeft u advies.

    Meer informatie vindt u ook op de pagina: Naar de dokter.

  • Wat is een consulent GGZ

    De consulent GGZ is er voor mensen die psychische problemen hebben. Als u veel ingrijpende situaties heeft meegemaakt, kunt u hier klachten van krijgen. Bijvoorbeeld hoofdpijn, slaap- of concentratieproblemen. De consulent GGZ helpt u met deze problemen. GGZ is de afkorting van Geestelijke Gezondheidszorg.
    De consulent GGZ werkt samen met de praktijkverpleegkundige en de huisarts. De consulent GGZ heeft spreekuren bij GC A, op de opvanglocatie van het COA.

    Meer informatie vindt u ook op de pagina: Naar de dokter.

  • Waarom helpt de praktijkverpleegkundige mij en niet de huisarts?

    De verpleegkundige is opgeleid om veel medische behandelingen te doen. Er zijn meer verpleegkundigen dan huisartsen bij het GC A en zij kunnen u daarom sneller helpen.
    Als het nodig is, maakt zij/hij of de praktijkassistent een afspraak voor u bij de huisarts.

    Meer informatie vindt u ook op de pagina: Naar de dokter.

  • Wat is de GC A Praktijklijn?

    De Praktijklijn is het medisch callcenter van GC A. Heeft u buiten het inloopspreekuur pijn of een medische vraag en kan dit niet wachten tot het volgende inloopspreekuur, bel dan met de Praktijklijn, 088-11 22 112.

    De Praktijklijn is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, van 08:30 tot 17:00 uur. Op andere tijden alleen in geval van spoed.

    U kunt de Praktijklijn ook bellen voor het maken van afspraken met een zorgverlener buiten GC A. Zie voor meer informatie hierover de veelgestelde vraag: ‘De huisarts wil dat ik een afspraak maak in het ziekenhuis, hoe doe ik dat?’

    Belt u de Praktijklijn? Houd dan altijd uw COA-zorgnummer bij de hand en luister goed naar het keuzemenu voordat u een keuze maakt. Als u niets kiest, krijgt u iemand aan de telefoon die u helpt een afspraak te maken of die uw vragen beantwoordt. Zo nodig wordt een tolk ingeschakeld.

Privacy en klachten

  • GC A zet mijn gegevens in de computer. Wat gebeurt daarmee?

    De medewerkers van GC A zetten gegevens over u in de computer. De volgende keer dat u door iemand van GC A wordt geholpen, kan hij of zij die gegevens weer bekijken. En ziet welke behandeling u heeft gehad en welke medicijnen u gebruikt.

    Uw gegevens zijn alleen te bekijken door de medewerkers van het GC A waar u naar toe gaat. Zij kunnen uw gegevens ook doorgeven aan een specialist wanneer zij u voor medische hulp doorsturen. Ook medewerkers van het call center van GC A, de GC A Praktijklijn, kunnen uw gegevens zien.

    Uw gegevens worden veilig bewaard en worden niet gedeeld met anderen zonder uw toestemming. Meer informatie over uw medische gegevens vindt u op de pagina: ‘Omgang met uw medische gegevens’.

  • Ik vind dat GC A mij niet goed geholpen heeft. Wat kan ik doen?

    Als u vindt dat een dokter of iemand anders van GC A u niet goed heeft geholpen, kunt u dit het beste zelf met de persoon bespreken die u geholpen heeft. Probeer dan duidelijk uit te leggen waarover u niet tevreden bent. Als u elkaar niet goed begrijpt door taalverschillen, belt het GC A een tolk.

    Als u en de dokter of de medewerker van GC A het niet eens worden, kunt u een klachtenformulier invullen. Meer informatie hierover vindt u op de pagina ‘Heeft u een klacht?.

     

    Misschien vindt u dat u niet goed wordt geholpen omdat u bepaalde zorg, medicijnen of hulpmiddelen zelf moet betalen. Maar welke zorg voor u wordt betaald, is vastgesteld door het COA en is voor alle asielzoekers gelijk.

Kosten en vergoedingen van zorg

  • Wanneer gebruik ik mijn zorgpas?

    Wanneer u via het COA een zorgpas gekregen heeft, gebruikt u deze als u belt naar de GC A Praktijklijn of wanneer u naar het ziekenhuis, een tandarts of andere zorgverlener gaat.
    Op de zorgpas staat een nummer wat nodig is om u verder te kunnen helpen.

    Op de zorgpas staat geen geld.

  • Hoe kom ik aan een nieuwe zorgpas?

    Als u uw zorgpas kwijt bent, kunt u via internet een aanvraagformulier invullen voor het aanvragen van een nieuwe pas. Als u wilt, kan een medewerker van het COA u hier bij helpen.

  • Ik ben niet naar de tandarts gegaan, maar krijg wel een rekening. Klopt dit wel?

    Als er voor u een afspraak gemaakt is bij de tandarts, en u bent niet gegaan en u heeft ook niet op tijd afgebeld, dan stuurt de tandarts vaak een rekening. Dit bedrag wordt afgetrokken van het bedrag dat u bij de tandarts mag gebruiken (250 euro per jaar). Dit is gebruikelijk in Nederland. Bel daarom altijd zo snel mogelijk af als u niet naar een afspraak kunt gaan.

  • Moet ik de rekening van de dokter of de apotheek zelf betalen?

    Nee. De hulp van een huisarts hoeft u in Nederland niet zelf te betalen. Ook veel medicijnen hoeft u niet zelf te betalen. Medicijnen die u zonder recept van de huisarts kunt kopen, moet u meestal wel zelf betalen. Bijvoorbeeld medicijnen tegen hoofdpijn of koorts die u kunt kopen bij een drogist of supermarkt. Denk aan Paracetamol, Ibuprofen, neusspray of aspirine.
    Voor vragen over welke medicijnen u wel of niet hoeft te betalen, kunt u naar het GC A op uw locatie tijdens het inloopspreekuur. Wilt u weten wanneer het inloopspreekuur is? Kijk dan op de pagina: adres en tijden inloopspreekuur.

Naar het ziekenhuis of andere zorgverlener

  • De huisarts wil dat ik een afspraak maak in het ziekenhuis. Hoe doe ik dat?

    Wanneer u een afspraak wilt maken in het ziekenhuis, belt u naar het ziekenhuis. De praktijkassistente heeft u verteld bij welk ziekenhuis en op welke afdeling u een afspraak moet maken. Het telefoonnummer van het ziekenhuis kunt u vinden in het telefoonboek of op internet.

    Vindt u het moeilijk zelf een afspraak te maken? Bel dan met het medisch call center van het GC A, De Praktijklijn (088-11 22 112). De medewerkers van de Praktijklijn kunnen u helpen met het maken van een afspraak in het ziekenhuis. Wanneer u de Praktijklijn belt, krijgt u een keuzemenu te horen. Luister goed naar dit keuzemenu en maak dan uw keuze.

  • Wat doe ik met een verwijsbrief die ik heb gekregen van de dokter?

    In een verwijsbrief schrijft de huisarts wat uw klachten zijn. Deze brief is voor de dokter die u verder helpt, bijvoorbeeld een dokter in het ziekenhuis of een opticien als u een bril nodig heeft.
    Neem de verwijsbrief altijd mee als u naar die volgende afspraak gaat.

  • GC A verwijst mij naar een andere zorgverlener, hoe kom ik daar?

    Als de praktijk van de zorgverlener niet ver weg is, dan kunt u ervoor kiezen hier naar toe te lopen, te fietsen of met het openbaar vervoer te gaan.

    Is de reis naar uw zorgverlener verder dan 10 kilometer? Dan kunt u bij het COA een OV-kaart aanvragen. Met deze kaart kunt u reizen met het openbaar vervoer. Het COA betaalt de OV-kaart, u hoeft zelf geen reiskosten te betalen.

    Weet nu niet waar de bus- of treinhalte is? Vraag het dan aan een medewerker van het COA. Hij of zij kan u vertellen waar de bushalte is en hoe laat de bus vertrekt. Of kijk voor een reis met de bus op de reisplanner openbaar vervoer.

    Kunt u om medische redenen niet zelfstandig naar de zorgverlener reizen, neem dan contact op met het GC A. Het GC A bepaalt of u recht heeft op zorgvervoer naar uw zorgverlener. Het GC A gebruikt hiervoor medische criteria. Die gelden voor iedereen.

    Lees meer over zorgvervoer naar een zorgverlener op de pagina reizen naar een zorgverlener of in de folder Reizen naar een zorgverlener.

  • Ik heb een afspraak bij een dokter, maar ik kan daar niet naartoe. Wat moet ik doen?

    Afspraak bij het GC A
    Probeer altijd naar de afspraak te gaan. Als u te ziek bent om naar de dokter te gaan, kunt u de GC A Praktijklijn bellen om te vragen of de huisarts of praktijkverpleegkundige bij u kan komen.

     

    Afspraak bij ziekenhuis of andere zorgverlener

    Als u om een dringende reden echt niet naar de afspraak kunt gaan, geef dat dan door aan de dokter met wie u een afspraak heeft. U kunt de dokter bellen om een nieuwe afspraak maken. U kunt hiervoor hulp vragen bij de GC A Praktijklijn. Bel dan tussen 08:30 en 17:00 naar telefoonnummer 088-11 22 112. U krijgt dan een keuzemenu te horen. Luister goed naar dit keuzemenu en maak dan uw keuze.


    Vervoer naar afspraak bij ziekenhuis of andere zorgverlener
    Als u niet weet hoe u met de bus of met de trein bij een dokter of ziekenhuis moet komen, dan kunt u hulp vragen aan een medewerker van het COA. Meer informatie over vervoer naar een andere zorgverlener vindt u op de pagina: reizen naar een zorgverlener. Of kijk voor een reis met de bus of trein op de reisplanner openbaar vervoer.

Medicijnen en hulpmiddelen

  • Waar kan ik medicijnen krijgen?

    In Nederland kunt u niet alle medicijnen zelf kopen. Soms schrijft de medewerker van het GC A u medicijnen voor. Met uw zorgpas kunt u de medicijnen zelf ophalen bij de apotheek. U krijgt dan het medicijn en uitleg over hoe u dit moet gebruiken.

     

    Sommige medicijnen zoals Paracetamol, Ibuprofen en neusspray kunt u zelf kopen bij de apotheek maar ook bij de drogist en supermarkt. Dit noemen we zelfzorgmiddelen. Hiervoor heeft u geen recept van GC A nodig.

    Verblijft u op een locatie waar u geen leefgeld krijgt en heeft u zelfzorgmedicatie nodig? Informeer dan bij de beveiliging of een medewerker van het COA waar u dit kunt krijgen.

     

    Zijn uw medicijnen op en heeft u nog klachten? Ga dan met het doosje van de medicijnen naar het inloopspreekuur van GC A. De praktijkassistent (doktersassistent) overlegt met u of u de medicijnen moet blijven gebruiken. Meer informatie kunt u vinden op de pagina: medicijnen.

     

  • Ik heb een bril nodig. Hoe krijg ik die?

    Als u een bril nodig heeft, verwijzen wij u naar de website van MCA. MCA zorgt ervoor dat er in heel Nederlander zorgverleners zijn die zorg verlenen aan asielzoekers. Dit geldt ook voor het verkrijgen van een bril.

  • Ik heb krukken of een rolstoel nodig. Hoe krijg ik die?

    Als u een krukken, een rolstoel of een ander hulpmiddel nodig heeft, kunt u langsgaan bij het inloopspreekuur van GC A of zelf contact opnemen met de verstrekker van hulpmiddelen (Medipoint) met hulp van een COA-medewerker.